De Triumph TR2 Coupé Francorchamps was de Belgische bijdrage tot een meer luxueuze Triumph sportwagen in het midden van de jaren '50.
De Triumph TR2
In 1952 stond de Triumph TR2 op de London Motor Show en kon daar op een stevige
publieke belangstelling rekenen. In de zomer daarop ging de auto effectief in
productie.
De Triumph TR2 was een typische Engelse sportwagen, met de nadruk op ‘sport’,
dus zeker niet overladen met luxe en comfort.
De auto had geen deurklinken, geen echte zijraampjes en de kap bood weinig
bescherming tegen de natuurelementen. Wat volgens Triumph voor een sportwagen
van belang was, was de motor en de sportieve ophanging en wegligging. De motor
kwam uit de Standard Vanguard en de ophanging uit de Triumph Mayflower.
De Triumph TR2 werd dus aangedreven door een 4 cilinder 2 liter motor, uitgerust met 2 carburatoren, die maximum 90 pk leverde bij 4.300 toeren per minuut. De TR2 was voor zijn tijd een fantastische rally- en koerswagen want het type kon beslag leggen op de 1ste, 2de en 3de plaats in de RAC-rally in 1954 en behaalde een voor die tijd memorabele record van 125 mijl per uur (200 km/u) op de autostrade te Jabbeke.
De Triumph TR2 Coupé Francorchamps
Bij Impéria te Nessonvaux bij Luik, waar men al jaren assemblage en productie deed voor het Britse Standard en Triumph, dacht men dat een meer comfortabele variante van de TR moest mogelijk zijn, zonder de prestaties van de auto te verminderen. De vereiste was dat de wagen uiterst licht moest blijven en dat aan de stroomlijn zo weinig mogelijk werd gewijzigd.
In 1954 bracht men de TR2 “Coupé Francorchamps” op de markt die inderdaad even snel, vinnig en baanvast was als de originele TR2, maar die meer luxe en comfort bood dan het originele product. De naam “Coupé Francorchamps” was een verwijzing naar ons nationaal circuit waar de TR2 behoorlijke successen behaalde. Die naam benadrukte nog eens het uiterst sportieve karakter van de auto.
Pluspunten van de Coupé Francorchamps
Men moet toegeven dat de Coupé Francorchamps in zijn geheel eleganter is.
Hij zorgt voor meer veiligheid want hij heeft echte deurklinken en -sloten en
ook een slot op de motorkap.
Hij biedt meer comfort en bescherming, hij heeft echte zijruiten in securit glas
en echte deuren.
Hij geeft een beter uitzicht naar voor, achter en opzij, door een groter
ruitoppervlak, wat ook bevorderlijk is voor de veiligheid.
Maar echt revolutionair voor zijn tijd was de ‘sunroof’ in plexiglas die kon
gesloten, op een kier gezet of volledig weggenomen worden.
Sunroof van de Triumph TR2 Coupé Francorchamps: gesloten, op een kier en
volledig weggenomen
Met al deze veranderingen woog de “Coupé Francorchamps” slechts 947 kg en was
nog altijd even snel als de originele TR2.
Verder kon de Coupé Francorchamps uitgerust worden met een
overdrive-versnelling, een radio, spaakwielen, ruitenwissers met 2 snelheden en
een speciaal houten stuurwiel.
Spijtig genoeg werd de export van de “Coupé Francorchamps” door Triumph zelf bemoeilijkt en moest de wagen vooral verkocht worden op de Belgische markt. Het gevolg was dat er slechts 22 van deze prachtige sportwagens verkocht werden.