Micro, Bubble & Popular cars… in the spotlight
Organisatie
Tel. 02/736.41.65
Stuur e-mail
Beschrijving
Na de Supercars, brengen we u een lichter thema, letterlijk dan toch. Van 29 oktober tot 11 december plaatst Autoworld enkele zeer kleine wagens “… in the Spotlight”.
De Bubble en Microcars bestaan al sinds de jaren '50. Deze wagentjes waren een antwoord op de eerste oliecrisis van 1956. Ze werden voornamelijk in Europa gebouwd en de designers moeten zich kostelijk geamuseerd hebben! De naam is geïnspireerd op het bolle dak van de beroemde Messerschmidt “Kabinenroller” KR200.
Heel wat bubble cars werden geproduceerd door toenmalige Duitse vliegtuigbouwers zoals Messerschmitt, Heinkel, Fulda en BMW. De Italiaan 'Iso Rivolta Isetta' gebruikte een BMW-motor om onder licentie zijn eigen model te kunnen bouwen. Deze wagen, met de deur aan de voorzijde, is waarschijnlijk de beroemdste “microcar” van allemaal!
Uit Engeland kwamen de driewieler van Heinkel en Isetta, met het stuur rechts, en de Peel Trident, ontworpen door de geniale Peel Cy, vanop het eiland Man. Ook de driewieler Bond Minicar, de Meadows Frisky en de Scootacars verdienen hier een vermelding, net als de Berkeley Roadsters met hun 360cc motoren.
Franse mini-bouwers zijn er daarentegen maar weinig: Velam Isetta, Peugeot VLV, Vespa 400 en Rovin.
De komst van de Austin Mini in 1959 betekende het einde van de 'bubble cars'. De mini bood immers plaats aan vier personen en was bovendien gemaakt om lange afstanden te rijden, het ideale compacte vervoermiddel, voor een lage prijs.
Na deze luchtige expositie volgt er opnieuw een veelbelovende grote expo in de eindejaar periode, namelijk, 'BMW 100 Years'.
Website
bezoek websiteOrganisatie
Tel. 02/736.41.65
Stuur e-mail