75 Years Jeep Willys
Organisatie
Eric Janssen
Tel. 02/736.41.65
Stuur e-mail
Beschrijving
Dankzij de hulp van de Jeep Club Belgium plaatst Autoworld binnenkort een tiental modellen uit de periode 1946 tot 1986 en verschillende documenten, schaalmodellen en andere automobilia 'in the spotlight'.
De Willys, die meer bekend is als de 'Jeep', is een van de eerste terreinvoertuigen in de geschiedenis van de auto. Het voertuig is zowel het embleem van de Tweede Wereldoorlog als een symbool van de vrijheid - een status die de Jeep te danken had aan zijn souplesse, zijn lage gewicht en zijn wendbaarheid.
Waar het woord 'Jeep' vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Volgens sommigen zou dit het acroniem zijn van 'Just Enough Essential Parts' (net genoeg essentiële onderdelen).
Korte geschiedenisles...
Tijdens de Eerste Wereldoorlog waren de Verenigde Staten het eerste land dat probeerde om zijn landleger met voertuigen uit te rusten. Het Amerikaanse leger bestelde daarvoor vierwielaangedreven vrachtwagens van de Four Wheel Drive Auto Company. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbarstte, ging het leger op zoek naar een nieuw voertuig dat ook in het terrein kon worden ingezet. Er werden daarvoor contacten gelegd met een hele reeks fabrikanten. Uiteindelijk werd een 'shortlist' opgesteld met drie automerken: American Bantam, Ford en Willys-Overland. Na tests met de prototypes viel de keuze uiteindelijk op de Willys MA (MilitAry).
Willys-Overland begon op 5 juni 1941 met de productie van het type MA. Er werden er uiteindelijk 1.553 van geleverd, waaronder 50 met vierwielsturing.
De Willys MA werd aangedreven door een 60 pk sterke Go Devil viercilinder benzine lijnmotor. De versnellingsbak telde drie vooruitversnellingen en één achteruitversnelling. De versnellingspook was aan het stuur bevestigd.
Na een eerste bestelling werden de sterke punten van de prototypes van Ford en Bantam op de Willy MA toegepast: een iets lichtere motor met een vermogen van 54 pk, een schakelpook op de vloer en een lager totaalgewicht. Het resultaat was de Willys MB, die op 23 juli 1941 door het Amerikaanse leger werd besteld. De prijs bedroeg toen $ 738,74.
De Willys MA en de MB waren herkenbaar aan hun motorkappen. Zo was de MA vooraan voorzien van een rand waarop duidelijk de naam 'Willys' was vermeld. Op de MB ontbrak dit kenmerk.
In oktober 1941 begonnen de autoriteiten te beseffen dat Willys-Overland niet voldoende voertuigen zou kunnen leveren. Daarop startte Ford de productie op van de GPW, waarbij de letter W verwees naar het feit dat het voertuig onder licentie van Willys werd gebouwd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden in totaal 363.000 Willys MB's en 280.000 Ford GPW's geassembleerd. Zij onderscheidden zich voornamelijk door hun lage prijs en hun hoge vermogen.
De Jeep Willys werd op verschillende fronten ingezet; niet alleen in Europa en in Noord-Afrika, maar ook tijdens latere oorlogen tot de Koreaanse Oorlog (1950-1953). Tijdens de campagne in Noord-Afrika, dat toen door de troepen van Rommel werd bezet, werd een speciale woestijnversie met bredere wielen in de strijd gegooid.
Na de oorlog trokken de Verenigde Staten hun troepen geleidelijk aan uit Europa terug. Heel wat Jeeps Willys werden bij veilingen door particulieren gekocht. Ook nu nog is de Willys een gewild model bij verzamelaars.
De Jeep Willys werd in België door Wilford verdeeld. De meeste voertuigen kwamen bij landbouwers terecht. Maar ook het Belgische leger en de rijkswacht bestelden er. de Jeep Willys werd tot in het begin van de jaren '80 gebruikt.
Website
bezoek websiteOrganisatie
Eric Janssen
Tel. 02/736.41.65
Stuur e-mail